Ideevorming en huidig idee
1e Idee (de oude)
De boeren houden meestal groenten of fruit over na het oogsten dat niet wordt gebruikt. Het groente en fruit kan naar de voedselbank, maar niet iedereen vindt het fijn om daarnaartoe te gaan. De boeren verspillen het voedsel niet, maar verkopen het dan bijvoorbeeld voor veevoer of centrales om energie mee op te wekken. Hierdoor krijgen ze minder geld voor hun oogsten (3 cent per kilo), terwijl ze het hele jaar hard hebben gewerkt. Wij hebben daarom bedacht dat ze de overige gewassen in daarvoor bedoelde kratten kunnen leggen en dat het naar een distributiecentrum wordt gebracht. De winkel die wij gebruiken is de Albert Heijn bij Osdorpplein en die kan dan daarnaartoe bellen als de producten op zijn, zodat er nieuwe kunnen worden gebracht.
Boeren zijn meestal gespecialiseerd in één product en wij kozen voor aardappelen en appels. Die worden dan in een daarvoor bedoelde plek verkocht. Bijvoorbeeld bij het gebied waar appels worden verkocht daarnaast de goedkopere appels. De aardappelen en appels hebben een speciale stikker, zodat je weet dat die voor arme mensen zijn. Bij de kassa moeten ze dan een pas laten zien die je ook bij de voedselbank moet laten zien als bewijs. Dus eigenlijk is het een soort van bonus kaart voor appels en aardappels, maar dit geld voor altijd. Een gedeelte van het geld gaat naar de winkel, omdat we het daarin verkopen en de rest naar de boeren.
Omdat daar nu niet genoeg ruimte is vanwege de corona maatregelen geven wij het plan met de contactgegevens van de boeren aan de manager van de Albert Heijn. Die kan dan het plan uitvoeren na corona.
De dingen die ons idee op lost zijn:
1. Voedselverspilling: Ook al heb je voedselbanken, er wordt nog steeds voedsel verspilt.
2. Ongemak: Mensen vinden het soms ongemakkelijk om naar de voedselbank te zien, want dan voelt het een beetje alsof je laat zien dat je arm bent. Dus hierdoor is dat hopelijk minder of niet het geval.
3. Geld: De boeren krijgen hierdoor meer geld, omdat ze nog wat geld krijgen voor producten waar ze normaal niks voor krijgen.
2e Idee (de nieuwe)
Ideevorming:
Op een donderdag gingen we praten met een manager van de Albert Heijn XL (osdorp plein). Wij vertelde ons idee aan hem. Hij zei: 'Jullie idee wordt al uitgevoerd door de Albert Heijn.' We moesten dus een nieuw idee bedenken, dus vroegen we hem wat er niet goed aan was. Hij zei dat ons idee al helemaal wordt uitgevoerd en dat het handig is om eerst op google te checken of het idee al bestaat. Hij vroeg ons ook allemaal vragen om ons laten denken wat we precies wouden. Eén daarvan was wat precies ons doel was: boeren meer geld geven, voedsel verspilling tegengaan of arme mensen helpen. Uiteindelijk hadden we gekozen voor de 2e en 3e optie. Dat paste ook beter bij ons nieuw idee. De manager zei namelijk dat hij opeens een idee kreeg. Dat was dat als je iets online koopt bij Albert Heijn je ervoor kan kiezen om 10% te doneren aan de armen. Wij hebben daaruit ons nieuw idee bedacht.
Het idee:
Stel je koopt iets online bij Albert Heijn. Als je bij het eindscherm komt, komt er een pop-up waarmee je kunt kiezen hoeveel geld je wilt doneren. Met dat geld worden dan producten van de winkel gekocht die zijn overgebleven en anders weggegooid worden. Die worden dan 's avonds met een Albert Heijn busje rondgebracht bij de mensen die het krap hebben. De Albert Heijn weet waar die mensen zijn, omdat je je daarvoor kan registreren. Voor de registratie moet je natuurlijk wel bewijs laten zien dat je krap zit, zoals een stadspas.
Omdat het met een bestelbus van de Albert Heijn wordt rondgebracht is het ook anoniem. Want sommige mensen vinden het niet fijn als ze naar een speciale plek moeten, zoals de voedselbank.